Polacy często decydują się na pracę w Niemczech. Kobiety wyjeżdżają głównie jako opiekunki osób starszych. W takim zawodzie należy wykazywać się odpowiednimi umiejętnościami oraz kontrolować swoje emocje. Nigdy nie wiadomo, jaką osobą będzie się opiekować. Mimo że w ofercie senior opisany był jako spokojny, miły i towarzyski, w praktyce często okazuje się inaczej. Warto przed wyjazdem dowiedzieć się, jak radzić sobie z trudnym seniorem.
Co to znaczy, że senior jest trudny?
Każdy człowiek ma prawo do gorszego samopoczucia. Powodem zdenerwowania u starszych ludzi jest często fakt, że nie potrafią pogodzić się z upływem lat i konsekwencjami starzenia się. Krótkotrwały spadek formy psychicznej nie oznacza, że senior jest trudny. Wtedy należy wspierać go dobrym słowem i pomagać zaakceptować obecny stan. Zaczynając pracę opiekunki osób starszych w Niemczech z https://laxocare.pl, warto przygotować się na nieprzyjemne, a nawet agresywne zachowania seniorów, choć występują one rzadko.
Jak rozpoznać trudnego seniora?
Opieka nad osobami starszymi wiąże się z nawiązywaniem stałych relacji i budowaniem więzi. Każda dobra opiekunka powinna prezentować swoją postawą cechy charakteru, które ułatwiają ten proces. Nie jest on jednak jednostronny. Aby współpraca przebiegała pomyślnie, zaangażowane muszą być obie strony, zarówno opiekunka, jak i senior. Kiedy w pracy często napotykasz takie sytuacje, możesz twierdzić, że senior jest trudny. Jednym z zachowań osób starszych jest ciągłe narzekanie i krytyka innych ludzi. Podopieczni mogą wykorzystywać także techniki manipulacji, żeby opiekunowie podejmowali wyłącznie działania, na których zależy seniorowi. Brak porozumienia, uzyskania kompromisu, odmawianie wykonywania podstawowych czynności to inne cechy trudnego seniora. Jednak te sytuacje mogą wiązać się ze złośliwością czy kaprysami, które utrudniają współpracę, ale można sobie z nimi poradzić. Niestety występują także momenty, w których osoba starsza jest agresywna względem otoczenia.
Czym objawia się agresja u seniorów?
Agresywne zachowanie dotyczy każdej grupy wiekowej, lecz przebiega inaczej u wszystkich. Agresja może przybierać formę werbalną lub fizyczną. Jej natężenie także można stopniować, od łagodnej formy buntu czy odmowy zjedzenia posiłku, po użycie siły. Osoby starsze, które wykazują agresywne zachowania często zaciskają pięści lub posyłają złowrogie spojrzenia. Opiekunka może spotykać się z nieustanym wytykaniem błędów, krytyką wykonywanych przez nią obowiązków lub obelgami i negatywnymi komentarzami. Najbardziej przykre są jednak akty przemocy fizycznej, która zagraża opiekunowi, rodzinie, a nawet seniorowi. Gwałtowne ruchy, kopnięcia, uderzenia mogą spowodować u niego kontuzje. Niestety trzeba być przygotowanym na takie sytuacje, ale można ze spokojem sobie z nimi poradzić.
Przyczyny agresji osób starszych
Ludzie się od siebie różnią, dlatego przyczyn agresywnych zachowań wśród osób starszych może być wiele. Jednak można wyróżnić pewne czynniki, które ułatwiają zrozumienie negatywnego sposobu bycia seniora. U osób starszych maleje z wiekiem poziom serotoniny, czyli hormonu odpowiedzialnego za dobre samopoczucie. Niski wskaźnik tego związku może powodować impulsywność, agresję i zmęczenie. Innymi powodami są choroby, na które cierpi senior oraz leki, które przyjmuje. Początkowe fazy Alzheimera lub demencji mogą być odpowiedzialne za złośliwe i nieprzyjemne komentarze, wyzwiska czy obelgi kierowane w stronę osób trzecich. Choroby te przejmują kontrolę nad sprawnością umysłową i fizyczną, dlatego seniorzy nie są świadomi niektórych sytuacji, które inicjują.
Jak sobie poradzić z trudnym seniorem?
W tej pracy koniecznie trzeba zwracać uwagę na własne zdrowie psychiczne. Toksyczna relacja z podopiecznym nie może przeważyć nad zdrowiem opiekunki i doprowadzić do depresji. Gdy takie zachowania zaczną się nasilać należy z cierpliwością i spokojem rozmawiać z seniorem. Nie wolno brać słów osoby starszej do siebie ani reagować emocjonalnie czy równie agresywnie. W takich sytuacjach powinno się być opanowanym i stanowczo komunikować swoje argumenty osobie starszej. Nie znaczy to, że mamy prawo podnosić głos. Wręcz przeciwnie, rozmowa powinna przebiegać z wykorzystaniem łagodnego tonu głosu i prostych przekazów, tak żeby bardziej nie zdenerwować seniora. Powinno się wzmacniać również poczucie własnej wartości osoby starszej i aranżować sytuacje, w których poczuje się potrzebna. Można też motywować do spotkań towarzyskich lub innych aktywności, które pomogą uporać się z problemem.
Praca z osobami starszymi nie należy do najłatwiejszych, lecz odrobina cierpliwości i wyrozumiałości może być kluczem do sukcesu w zrozumieniu zachowania seniora. Należy jednak pamiętać o własnym samopoczuciu, ponieważ żadna praca nie jest warta zszarganych nerwów i utraty zdrowia.